Pages

Monday, 26 November 2012

Pemerolehan Bahasa Pertama


Pemerolehan Bahasa Pertama
Pemerolehan bahasa pertama, lazimnya digunakan untuk merujuk bahasa ibunda yang mula-mula dipelajari dan diperoleh oleh kanak-kanak sejak mereka di lahir.  Ini terjadi apabila kanak-kanak yang pada asalnya tidak mempunyai bahasa, tetapi kini telah memperoleh satu bahasa. Bahasa pertama individu kerap digunakan  sebagai asas identiti sosiolinguistik. Proses pemerolehan dan penguasaan bahasa kanak-kanak  dikatakan satu perkara yang rencam dan cukup menakjubkan serta sukar  untuk dibuktikan. Keunikan yang ada pada seseorang manusia dapat dilihat dalam proses pemerolehan bahasa pertama apabila kanak-kanak boleh memperoleh ujaran demi ujaran sehingga lahirnya sintaksis yang bermakna, sama ada untuk dirinya sendiri ataupun orang lain yang dilawan berinteraksi. Pada masa yang sama pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak lebih tertumpu kepada fungsi komunikasi berbanding bentuk bahasa yang digunakan. Dalam hal ini mereka tidak melalui proses pembelajaran secara formal. Bahasa pertama ini dipelajari  di rumah sejak bayi lagi dan terus difahami dan digunakan sehingga dewasa. Sistem-sistem linguistik dikuasai dengan pantas oleh kanak-kanak meskipun mereka tidak melalui pengajaran formal. “…learning a first language is something every child does successfully, in a matter of a few years and without the need for formal  lessons.”(language Acquistion: On-line). Mengikut Piaget, semua kanak-kanak sejak lahir telah dilengkapi dengan alat nurani yang berbentuk mekanikal umum untuk semua kebolehan manusia termasuk kebolehan berbahasa. Bagi Chomsky dan Miller pula, alat yang khusus ini dikenali sebagai Language Acquisition Device(LAD). LAD dikatakan dimiliki oleh setiap anak secara semulajadi untuk membolehkan mereka mampu memperoleh bahasa ibunda dengan mudah dan cepat.
Sumber :
Jurnal Penyelidikan IPBL, Jild 7, 2006

No comments:

Post a Comment