Pages

Monday 26 November 2012

Pengenalan Pemerolehan Bahasa

Apakah Pemerolehan Bahasa?
Pemerolehan bahasa adalah suatu proses yang membolehkan seseorang manusia menguasai dan membina bahasa. Pemerolehan bahasa ini memungkinkan seseorang itu untuk berkomunikasi atau berinterasi dengan masyarakat di sekelilingnya dan seterusnya membina hubungan yang baik dengan mereka.
Bagi seorang kanak-kanak perkembangan dan penguasaan bahasa ini amat penting untuk membolehkan mereka menyusun, mengutarakan idea, menceritakan pengalaman dan menyatakan perasaan mereka. Sebenarnya penguasaan bahasa boleh berlaku tanpa disedari atau dipelajari secara langsung. Seseorang itu boleh memperoleh bahasa apabila mendengar bahasa yang diucapkan oleh ahli-ahli masyarakat di persekitarannya.
Proses pemerolehan berlaku secara aktif ketika seseorang itu beusia di antara 2 hingga 6 tahun. Menurut Eric Lenneberg (1964),masa genting pemerolehan bahasa berakhir sekitar umur 12 tahun. Beliau berpendapat  jika bahasa tidak dipelajari sebelum masa itu bermakna kanak-kanak tidak belajar bahasa secara normal dan tidak berfungsi sepenuhnya. Situasi ini disebut ‘hipotesis masa kritikal’.

Sumber :
 Siti Hajar Abdul Aziz(2009), Bahasa Melayu II Psikolinguistik, Oxford Fajar Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment