Pages

Thursday 29 November 2012

Teori Pemerolehan Bahasa

Teori  Pemerolehan Bahasa Pertama
Menurut Krashen dan Terrel(1983), pemerolehan bahasa ini berlaku mengikut perkembangan yang tertentu, biasanya diperoleh secara tidak formal daripada bahasa yang diucapkan oleh ahli-ahli masyarakat disekitarnya. Kanak-kanak  dapat bertutur secara tidak langsung apabila sering mendengar bahasa yang ditutur oleh ahli-ahli masyarakat yang berada di sekelilingnya. Mangantar SiManjuntak (1987) Pemerolehan bahasa ialah proses yang berlaku di dalam otak seorang kanak-kanak(bayi) sewaktu memperoleh bahasa ibunda(pertama) Terdapat beberapa teori yang membincangkan tentang pemerolehan bahasa. Antaranya ialah Teori Behavioris dan Teori Mentalis.
Teori Behavioris
Model dan teori  behavioris ini cuba menghuraikan pertalian antara psikologi dengan bahasa. Mereka yang terlibat dengan teori ini ialah B.F Skinner,Bloomfield, Sapir, Fries dan Brooks,  B. Watson, Thorndike dan Pavlov.  Teori Behaviour merujuk kepada aksi atau reaksi manusia dalam bentuk gerak balas hasil daripada rangsangan dalaman atau luaran. Teori ini mementingkan persekitaran murid untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam hal ini, perlakuan guru, kawan-kawan mereka sendiri serta suasana dalam bilik darjah amat penting dalam pemerolehan bahasa. Proses pembelajaran berlaku secara  berulang dan memberi penekanan kepada  latih tubi.  Penguasaan bahasa dikuasai melalui latihan.Teori ini menganggap bahasa adalah peraturan-peraturan yang mempunyai tatabahasa yang sistematik dan sentiasa mengalami perubahan. Menurut Skinner, pembelajaran bahasa berlaku apabila ibu bapa atau ahli keluarga mengajar kanak-kanak bercakap dan memberi galakan dengan memberi ganjaran setiap kali kanak-kanak dapat meniru atau menyebut perkataan yang diajar. Berasaskan teori pelaziman klasik, kanak-kanak mempelajari bahasa melalui hukuman dan ganjaran. Ganjaran yang diberi bertujuan mengukuhkan sesuatu perlakuan bahasa yang betul yang berjaya dilakukan oleh kanak-kanak. Pujian seperti ”pandai”, senyuman, ciuman, tepuk tangan, pelukan, dan lain-lain boleh merangsang kanak-kanak bercakap. B.F. Skinner juga mengatakan bahawa manusia secara semula jadi dilahirkan dengan keupayaan mempelajari bahasa. Keupayaan bertutur adalah satu bentuk perlakuan manusia yang dikenali sebagai perlakuan bahasa dan perlakuan ini  terbentuk berdasarkan prinsip Teori Behavioris.

Teori Mentalis
Teori mentalis dipelopori oleh Noam Chomsky yang memperkenalkan analisis bahasa Transformasi generatif . Teori ini mendokong istilah generatif, kreatif, eksplisit, kegramatisan dan transformasi .Teori mentalis berpendapat bahawa pemerolehan bahasa sebagai proses pemikiran yang melibatkan aktiviti mental. Menurut teori ini, bahasa ialah aktiviti mental yang merupakan kebolehan semulajadi manusia. N.Chomsky, berpendapat bahawa manusia dilahirkan bersama Peranti Pemerolehan Bahasa (Language Acquisation Device) atau LAD yang membolehkan manusia mempunyai kebolehan semulajadi untuk menguasai bahasa.Chomsky telah memberikan empat kenyataan iaitu;
·         Proses pemerolehan bahasa semua kanak-kanak boleh dikatakan sama.
·         proses pemerolehan bahasa ini tidak ada kaitannya dengan kecerdasan (anak yang IQ-nya rendah juga memperoleh bahasa pada masa dan cara yang hampir sama ).
·         Proses pemerolehan bahasa tidak pula dipengaruhi oleh motivasi atau emosi kanak-kanak.
·         Tatabahasa yang dihasilkan oleh semua kanak-kanak boleh dikatakan sama.
Golongan mentalis berpendapat bahawa seseorang kanak-kanak menggunakan keupayaan sedia ada pada mereka untuk merumus dan membentuk ayat mengikut sistem bahasa yang mereka peroleh. Manakala prestasi ialah aspek penggunaan bahasa oleh penutur berdasarkan kecekapan bahasa manusia.Oleh hal yang demikian, teori ini mengutamakan proses berfikir berbanding dengan perlakuan manusia.



Sumber:
http://catatannota.blogspot.com/2011/08/teori-pemerolehan-bahasa.html
 

No comments:

Post a Comment