Friday, 30 November 2012

Peringkat Pemerolehan Bahasa Pertama

Peringkat-Peringkat Pemerolehan Bahasa Kanak-Kanak
Pemerolehan bahasa telah bermula semenjak bayi lagi melalui perlakuan dan kecekapan pancaindera pendengaran dan pertuturan. Proses perlakuan melibatkan aktiviti pemahaman dan penerbitan. Proses kecekapan pula melibatkan pengetahuan bahasa penguasaan tatabahasa secara tidak sedar. 3 bahagian pemerolehan bahasa yang diperolehi secara serentak ialah pemerolehan sintaksis, semantik dan fonologi. Berikut ialah peringkat pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak.
Peringkat
Pemerolehan Bahasa
Bayi Berusia 3 Bulan
Hanya mampu mengangkat kepala
Mula membebel
6 Bulan
Boleh duduk dengan bantuan
Intonasi bebelan seperti bahasa
1 Tahun
Mula berjalan apabila tangan dipegang & dapat berdiri
Holo frasa muncul
1Tahun 3 Bulan
Berjalan huyung-hayang & merangkak ketika menaiki tangga
Mampu menyampaikan pemanjangan dan penyempitan kata
1Tahun 6 Bulan
Berlari dengan baik dan naik turun tangga dan merangkak ketika turun tangga dengan berundur
Mengucapkan 2 holo frasa yang berturutan dengan cepat
1 Tahun 9 Bulan
Berjalan cepat & cuba berlari
Mula mengucapkan ayat 2 kata
2 Tahun
Berlari dengan baik dan turun tangga dengan 1 kaki ke depan.
Mula mengucapkan ayat 3 kata
2 Tahun 6 Bulan
Mula menaiki basikal roda tiga dengan 2 kaki menolak
Mula mengucapkan ayat 4 kata dengan mempunyai system vokal lengkap
3 Tahun
Dapat menaiki basikal roda tiga & menaiki tangga berselang kaki
Tahu menggunakan Kata Ganti Nama dan Kata Nama.
3 Tahun 6 Bulan
Mula belajar melompat
Konsonannya dikuasai kecuali gugusan konsonan.
4 Tahun
Menuruni tangga berselang seli.
Sintaksis baik tetapi terhad.
5 Tahun
Menaiki dan menuruni tangga dengan berlari dan melompat dengan baik
Gugus konsonan tepat.

Huraian Peringkat-peringkat dalam pemerolehan bahasa


PERINGKAT VOKALIS (BEBELAN)
Berusia sejak lahir hingga 10 bulan.Pada peringkat ini, bayi melahirkan bunyi-bunyi bukan bahasasebagai latihan dan kawalan alat artikulasi dan bagi menyelaraskan pernafasannya. Bayi hanya dapat mengenal pasti bunyi-bunyi suku kata vokal,konsonan dan pola intonasi bahasa terutamanya pola ayat penyata,ayat tanya dan ayat seruan.Contoh bunyi bukan bahasa yang dibunyikan ialah :ee……eee……, uu……uu……, aa……aaa……, oo……oo…..


HOLOFRASA (PERTUTURAN SATU KATA)
Berusia dari 10 bulan sehingga 18 bulan.kanak-kanak mula menuturkan kata pertama tanpa sintaksis untuk menamakan objek, meminta sesuatu, menegaskan tindakan dan juga untuk melahirkan sesuatu yang rumit. Pertuturan ini bermula dengan kata yang bersuku kata mudah atau berulang.Kemudiannya beransur-ansur maju kepada suku kata tunggal berlainan pola atau berupaya mencantumkan beberapa suku kata.Contoh pertuturan satu suku kata ialah:ma-ma, ba-ba, ma-man, ne-nek, sa-kit


TELEGRAFIK (PERTUTURAN 2 & 3 SUKU KATA)
Berusia 18 bulan hingga 4 tahun.Kanak-kanak pada peringkat ini sudah berupaya menyebut dengan jelas dua atau tiga perkataan. Kombinasi kata inti yang pendek sama ada kata nama, kata kerja dan kata sifat, beransur maju kepada ayat pendek dua atau tiga kata. Bertujuan meminta, bertanya, menjawab, memberitahu dan sebagainya.Contoh pertuturan holofrasa ialah :nak makan, ibu mana, adik nak ikut.


PERKEMBANGAN AYAT-AYAT KOMPLEKS
Berusia 5 hingga 12 tahun.Pada peringkat ini, kanak-kanak mula menggunakan nafian,soalan, dan struktur ayat yang lebih kompleks dan berguna dalam bahasanya.
Pada umur 9 atau 10 tahun ke atas, kanak-kanak memperoleh semua struktur bahasa pertamanya pada tahap pra olahan (rendah-sederhana). Namun meningkat ke tahap olahan konkrit pada umur 11hingga 12 tahun.Selepas umur 12 tahun, kanak-kanak mencapai olahan formal atau memperoleh struktur bahasa orang dewasa. Contoh ayat kompleks yang digunakan ialah: saya dan adik bermain bola bersama kawan-kawan.




Sumber :http://www.scribd.com/doc/11959433/psikolinguistik

No comments:

Post a Comment